Published in: Journal Of Hellenic Religion, , Vol. 10, 5-27.

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Résumé : Les Anthestéries athéniennes rassemblent et compriment un ensemble de fragments de tradition en perpétuelle mutation dont on détermine mal la cohérence. Cette contribution vise à déceler la cohérence interne qui relie ces trois journées festives autour d’un noyau authentique qui semble remonter à l’âge du bronze final : les pratiques rituelles apotropaïques de protection (bois, poix) liées au déluge de Deucalion, l’introduction de la culture de la vigne à travers la lignée deucalionienne, et la contribution de deux nouveaux venus en Attique –Dionysos et Amphictyon, fils de Deucalion– à l’évolution de la vie en cité, sous le signe de l’eau et du vin, constituent la trame principale qui assure permanence et cohérence malgré les changements et décalages qui s’accumulent en diachronie. Autour de cette idée centrale tout s’articule avec logique.

Abstract : The Athenian Anthesteria includes a set of fragments of tradition in perpetual mutation, whose coherence is difficult to be established. This article aims to identify the internal coherence that links specific celebration practices throughout the three days of the Festival with elements that seem to go back to Late Bronze Age. The, related to the flood of Deucalion, apotropaic rituals for protection through the use of wood and pitch; the introduction of vine cultivation through the Deucalionian lineage; and the contribution to the evolution of life in the polis by two newcomers in Attica, Dionysus and the son of Deucalion (Amphictyon), under the sign of water and wine, seem to constitute the elements that indicate permanence and coherence despite the diachronic changes and divergences through which the Festival has undergone. This article articulates this central idea within a holistic critical approach of the available literary and archaeological evidence.

Keywords: Anthestéries,Attique,Deucalion,apotropaïques,rituelles

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